A képet szkenneltem, a színvilága hűen tükrözi az eredetiét.
Kiskarácsony, nagykarácsony, felénk röppen, mint az álom - ebben a kultúkörben ez a leszeretetteljesebb ünnep vagy legalábbis annak kellene lennie. Nem, nem a karácsony kommercializálódásáról kívánok értekezni, megírták már ezren, legutóbb Tóta W. is.
Van azonban a karácsonynak egy másik aspektusa, amellyel minden évben találkozom (találkoznak a legtöbben), de amit a mai napig nem értek. (Hosszú bevezető után jön majd a kérdés, bocsánat.)
Szóval az úgy van, hogy karácsony közeledtével felizzanak a K-vonalak a cégek marketingosztálya és a nyomdák között, szegényebb vagy kisebb cégeknél meg a lótifuti indul meg nagy léptekkel a papír-írószer bolt(ok) felé, karácsonyi üdvözlőlapot venni.
Nekem szerencsém van, a főnököm pár éve bevezette, hogy senkinek sem küldünk üdvözlőlapot. Ezzel leginkább az én életemet könnyítette meg, ugyanis valami különös oknál fogva nem a legkedvesebb szórakozásom postai dömping-időszakban órákig sorban ácsorogni.
Ám ez még csak félsiker, mivel a beérkező küldemények kezelése sem egyszerű. Az ember rakosgatja a kemény kartonkártyákat, teszi ide, teszi oda, szóval csak gyűlik-gyűlik a matéria, költöztettem már irodát, ahol évekre visszamenőleg megvolt minden Merry Christmas. Tudom, érzéketlen vagyok, de éppen ma bontottam fel egy levelet, benne egy üdvözlőlappal egy olyan cégtől, amellyel - ha jól rémlik a múlt ködéből - még a szerződéskötésig sem jutottunk el.
A legelegánsabb megoldás az, amikor a cég vezetői személyesen írják alá a lapot, de ez ritka. A következő fokozat, ha a szignatúra is nyomdai úton kerül a papírra. Aztán persze van, ahol már csak a cégnév virít ott az üdvözlőkártyán. Vagy éppenséggel az sem, láttam már ilyet.
A másik fontos kérdés a jókívánság szövege. Mivel a lábvízre mondjuk, hogy kellemes, kellemes karácsonyi ünnepeket kívánni, hogy is mondjam csak, szegényes.
Persze a boldog karácsonyt kívánással is van egy kis gond, mégpedig, az, hogy boldog karácsonyt és boldog új évet kívánni, az ugye szóismétlés. Ezért az új év tekintetében vagy sikeres, eredményekben gazdagot kívánnak, ami üzleti relációban oké, vagy mondjuk áldott karácsonyt kívánnak, amitől kiráz a hideg, mert azért hivatalos kapcsolatban lehetőleg ne ájtatoskodjunk.
Szintén mai élmény, hogy a T-Home a számla borítékján kíván Szeretettel teli ünnepeket, de hát istenkém: az a levél úgyis jön, akkor meg már ráfér a szöveg, és mi mást kívánhatna egy olyan cég, amelyet senki sem szeret...?
Na de - ennyi kanyar és keringő után - jöjjön a kérdés: szóval, ha már egyszer üdvözlőlapot küldtök, akkor - tekintettel az ünnep, az időszak emelkedett hangulatára - nem lehetne, hogy valami kevésbé szomorú vagy legalábbis kevésbé lehangoló kép legyen rajta? Értem én, hogy ez season's greeting, és a télre mifelénk nem nagyon jellemzőek a virágtól pompázó zöld rétek, de akkor is, könyörgök: muszáj, hogy az év feltételezetten legszebb időszakában a halált/elmúlást ábrázoló képeket kelljen nézegetnem? Mindezt jókívánságként? (Az ominózus lapon egyébként a "Season's Greetings and Best Wishes for the New Year" szöveg szerepel, hát ez annyira siralmas, hogy kár volt elküldeni. "Fiam, ha használni nem tudsz, legalább ne ártsál" - szokta volt mondogatni anyám.)
Felmentésként csak azt tudom elképzelni, hogy ez egy üzleti felfogású kombó, amely a jelenlegi, sivár gazdasági életet és lehetőségeket mintegy kontrasztként ábrázolja azzal a jövővel szemben, amelyre a jókívánság vonatkozik. De ez már akkor baromság, hogy én sem hiszem el.