Magyaridióta

Ha az idiotizmusból energiát lehetne nyerni, nagyhatalom lennénk.

Te mondád

A vagány öngyilkos-jelölt

2009.07.27. 17:26 idelle

Ma reggeli történet.

A Kossuth térről haladtam a Széchenyi rakpart felé. A tér sarkán van egy kereszteződés, ahol az alsó rakpart felől érkezőknek van elsőbbsége. Előttem egy biciklis haladt, viszonylag nagy sebességgel, egy srác, aki lehetett vagy tizenhat éves. A rakpart irányából egy fehér Peugeot érkezett. A srác, mintha sem az elsőbbségadás kötelező táblát, sem az autót nem látná, csak robogott bele a kereszteződésbe, én dudáltam, az autó fékezett, a srác egy laza kormánymozdulattal száguldott tovább.

A rakparton értem utol, épp egy parkolni szándékozó autót próbált balról előzni, de már nem fért el, satuféket kellett nyomnia, majdnem beszállt a kocsi csomagtartójába. De nem zavartatta magát, felhajtott a járdára és robogott a Roosevelt tér irányába. Közben megláttam, hogy fülhallgató van mindkét fülében, gondolom, nem Bachot hallgatott és nem kis hangerővel.

Amint mellé értem, lehúztam az ablakot, és kikiabáltam neki: "Öcsém, te ma mindenképpen meg akarsz halni?" A válasz egy határozott "Igen!" volt.

Az sajnos természetes már, hogy akármilyen biciklis vagy autós vagy autós és biciklis topicban egy pillanat alatt esnek egymásnak a kerekezők és a gépjármű-vezetők. Vagy vice versa.

Az én véleményem egyik része az, hogy sajnos a kerékpárosok között is ugyanolyan arányban találhatók meg a szabályokra fittyet hányók/figyelmetlenek/vagánykodók, röviden seggfejek, mint az autósok között.

A másik, hogy sajnos a szabályalkotók sem könnyítik meg a helyzetet. Kamaszkoromban - lassan több mint húsz éve - rengeteget kerekeztem. Akkor még ugyanúgy vonatkoztak ránk ugyanazok a szabályok, amik az autósokra is. Persze voltak extrák, de a piros lámpa piros lámpa, az elsőbbségadás kötelező tábla elsőbbségadás kötelező tábla, az egyirányú utca pedig egyirányú utca volt nekünk is.

Legjobban egyébként az egyirányú utcában szemben haladók bosszantanak - akkor is, ha ez megengedett, de a legtöbbször nem megengedett, egyébként. Az meg különösen, hogy vélhetően arra hivatkozással, hogy "sok országban a 'behajtani tilos' kerékpárokra nem vonatkozik, és minden egyirányú utcába be szabad hajtani ellenkező irányból", a kerkpáros intelligencia kiterjeszti ezt minden egyirányú utcára.

A többi persze már az egyéni értelmezés kérdése és hibája. A kerékpárosok egy tekintélyes hányada fittyet hány a táblákra, a lámpákra. És bár a hülyeséget nem lehet szabályozni, a mai példa is mutatja, hogy egyes szűkítő szabályok bevezetése igen csak ildomos lenne: ugyanúgy tiltani kellene a telefonálást - láttam már ilyet! -, illetve a zenehallgatást kerékpározás közben.

Ha valaki - mint a mai példában szereplő emberünk is - meg akar halni, az az ő dolga. Igazából csak a biciklijét, meg az autót sajnálnám...

A kép innen van

56 komment

Címkék: megyamagyar seggfejmagyar kicsihülyefiam kénegondolkozni

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaridiot.blog.hu/api/trackback/id/tr851270617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kispista2 2009.07.27. 20:00:34

"Az sajnos természetes már, hogy akármilyen biciklis vagy autós vagy autós és biciklis topicban egy pillanat alatt esnek egymásnak a kerekezők és a gépjármű-vezetők. Vagy vice versa."

Néhány szánalmas szar blogger ezt tudva ír mindenféle szar blogbejegyzéseket, az index meg címlapra teszi őket.

És ugye te véletlenül sem hajtottál keresztül a Roosevelt téren?

Ma 3 gépjárművet láttam, akik az Astorián a Burger King előtt pirosban kanyarodtak jobbra a Rákóczi útra (szerencséjük volt, mert nem jött egy busz sem a buszsávban). Írjak erről is egy blogbejegyzést, hátha kikerülök a szarok közé a címlapra?

Az igazi Trebics 2009.07.27. 20:11:23

Csak jelzem, hogy jelenleg is tilos kerékpáron mobilozni.

Kis ember 2009.07.27. 20:16:00

csak jelzem, hogy a bunkóság nem járműfüggő. Viszont kerékpárral általában sokkal kisebb bajt lehet csinálni mások számára, mint autóval.

Levest befejezted? 2009.07.27. 20:17:48

Ósztriában külön jelzik, ha az egyirányú utca a bikiklisekre nem vonatkozik (einbahn ausg.+ bicikliábra). Szóval ott sem lehet mindenütt behajtani.
Mi is majdnem elütöttünk egy ilyen hülyét, aki szó szerint elénk ugratott a biciklijével, és mikor rádudáltunk, még be is intett száguldás közben, hátrafordulva. Mikor látta, hogy akár utol is érhetjük, akkor befosott, és eltűnt. Ez volt a szerencséje. Nagyon bátor és intelligens ez a fajtája a bringásoknak...

Levest befejezted? 2009.07.27. 20:19:11

@Kis ember: Öhhh.. na-na, a kolleganőm, akinek egy bringás kacsázása miatt ment tropára a motorháztető, nem biztos, hogy osztja a nézeted...

Levest befejezted? 2009.07.27. 20:20:54

@kispista2: Ha tudod, hogy szar, minek olvasod, s főleg, minek szólsz hozzá? Ezt a mazochista hozzáállást valahogy sosem értettem...

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.07.27. 20:25:48

,,Az én véleményem egyik része az, hogy sajnos a kerékpárosok között is ugyanolyan arányban találhatók meg a szabályokra fittyet hányók/figyelmetlenek/vagánykodók, röviden seggfejek, mint az autósok között."

Kerekezem is, autózom is. Saját tapasztalat, hogy a t. posztoló által sommásan seggfejnek titulált (szabályokra fittyet hányók, figyelmetlenek, vagánykodók) sokkal nagyobb arányban találhatók meg a kerékpárosok, mint az autósok között.

Általában nem szoktam magam felhúzni azon, hogy a körülöttem közlekedő kerékpárosok legalább 2/3 része teremt valamilyen balesetveszélyes helyzetet, amit nekem vagy más autósnak kell kivédeni, de balesetveszélyesen haladó autós lényegesen kevesebb van.

bugger · http://buggersbugging.blogspot.com/ 2009.07.27. 20:30:38

@Kis ember: Majd ezt azután, ha nőismerősőd kereke alá került. Tudod, miután ott múlik ki előtte a kis kerekes. Megérdemelte, de attól mégis nagy megrázkódtatás.

Kis ember 2009.07.27. 20:31:37

@Malacorr:
azért ha két autó csattan, akkor mindenki örülne, ha csak a motorháztető menne szét...

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.07.27. 20:31:42

@Kis ember: Nohát, ez végülis igaz, de valahol az lenne a cél, hogy egyáltalán, semmilyen kárt ne okozzunk a másiknak, nem?

Reggie 2009.07.27. 20:40:58

A zenehallgatast/headsettel telefonalast auto eseten sem tiltjak...

attti 2009.07.27. 20:48:10

Az életben nem volt autóm. Most viszont autóspárti lettem a biciklistákkal szemben.(Pedig hát van járdán parkolás, miegyéb...) Ha valaki nyeregre helyezi a fenekét, az agya más dimenzióban kezd működni, ezt tapasztalom a városon kívül hegyen, mezőn, erdőben. Ráadásul többnyire tehetős, iskolázott ifjak, több százezres (milkós?) járgánnyal-szerkóval. Ez a 21. századi neobunkóság egyik megnyilvánulása.

Kis ember 2009.07.27. 20:48:48

@Király Rák:
ez nem cáfolja az én érveimet
@bugger:
de MAGÁNAK okoz ezzel nagyobb kárt. Ellentétben mondjuk a barom autóssal, aki elgázol valakit a zebrán.
Tehát még egyszer: a bunkóság nem járműfüggő. Viszont minél nagyobb jármű van alattad, annál nagyobb kárt tudsz okozni, annál fegyelmezettebb kellene legyél.

Reggie 2009.07.27. 20:53:29

@Kis ember: Ja mert a kereket, a fenyezest nem teszi tonkre. A mento/rendor kierkezeseig ugyan ugy ott kell varnia a masik felnek.

Kicsit eros tulzas hogy csak maganak okoz kar.

bugkiller 2009.07.27. 20:58:00

Csak egy apróság: mint minden forgalomban részt vevő fél, a kerékpáros miért nem fizet felelősségbiztosítást? Ha kárt okoz (márpedig tud akár milliós kárt is okozni, pl. ha egy motorosnak teker neki) akkor marad a per, mint egyetlen megoldás?
Vagy ha ilyen helyzetbe keveredek egy ilyen pöccsel, egyszerűen verjem agyon a sisakkal?

Kis ember 2009.07.27. 21:03:10

@Reggie:
Olvass! Magának okoz NAGYOBB kárt.
@bugkiller:
Éppen ezért kell belépni a MKK-ba (Magyar Kerékpárosklub). Akkor van kötelező biztosításod.
Egyébként pl. Svájcban is van matrica minden biciklin, mely a kötelező felelősségbiztosítás befizetését jelzi, csak azzal lehet közúton közlekedni. Ára kb. évi 5 CHF, azaz 800 Ft.
Fizessen itthon is minden kerékpáros évi 350 Ft-ot. Én benne vagyok, elfér az autóm évi 80.000 kötelezője mellett.

Kis ember 2009.07.27. 21:04:34

@bugkiller:
Ja és még valami: a gyalogos sem fizet kötelezőt, pedig részt vesz a közlekedésben. Egyszerűen a veszélyessége nem olyan mértékű, hogy megérné beszedni. Pontosabban beszedik másfajta adó formájában.

Kis ember 2009.07.27. 21:13:56

@Király Rák:
De. De ahol emberi tényező van, ott hiba is van. És minél nagyobb a tehetetlenségi erő, annál nagyobb kárt okoz.
A bicikli + biciklis - átlagos értelmiségi testalkatú városi vagány biciklist feltételezve 70 kg. Tempója kb. 30 km/h
Átlagos autó + autós 1500 kg. Tempó (khm) 50 km/h.
Kérem az ütközés esetén fellépő energiákat kiszámolni.

bugkiller 2009.07.27. 21:16:08

@Kis ember: köszönöm az infót, nem tudtam. És szerintem sok kerékpáros sem...
A gyalogosok...? Hát igen. Ők sem veszélytelenek.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.07.27. 21:21:38

@Kis ember: Nem vontam kétségbe, hogy igazad van. De ez teljesen irreleváns abban a tekintetben, hogy a KRESZ a kerékpárosra is vonatkozik, alkalmaznia kellene, a jelenlegi helyzetnél sokkal jobban.

Kettő: ha egy hülye kerékpáros miatt félrerántom a kormányt és én harapok fűbe, mert mellettem pont egy 10 tonnás kamaz húz 60-nal, akkor számolgathatom az ütközési energiákat.

Tehát én csak azt mondom, hogy az, hogy egy kerékpár súlyra kisebb, se nem magyarázat, se nem kifogás. Legalább ugyanúgy be kell tartania a szabályokat, mint az autósnak, motorosnak.

cinna 2009.07.27. 21:23:20

most abba nem mennek bele, hogy ki a hulye, de a zenehallgatasba nem ertem, miert kell belekotni ( a telefonalas teljesen mas dolog), es a szabalyozast is nehezkesnek velem. bringazom, relative tapasztalt kerekparos is vagyok, soha nem volt meg semmilyen balesetem, pedig huztak mar ram ajtot az Andrassyn- ez ugye egyszer mindenkivel megtortenik, hehehe- parkoltak be elem a bringautra a Bajcsyn, satobbi. Es igen, kepzelheted, kedves posztiro, zenethallgatok bringazas kozben, es nem tartom fel a forgalmat, nem remisztem halalra agyalogosokat, ha esetleg jardaznom kell, igenis tudok a kornyezetemrol, es tisztaban vagyok a korulottem zajlo forgalmi tenyezokkel- ennek megfeleloen is kozlekedem.
ennek a vilagon semmi koze nincsen a zenehallgatashoz, megszamolni sem tudom, hanyan setalnak ki elem, vagy mas bringas ele a bicikliutra barhol a varosban, zene, telefon, kateter nelkul, vagy engedik be a kutyat-gyereket korulnezes nelkul, mero ostobasagbol.


az pedig relativ, hogy egy bringa mekkora kart tud okozni. egy X5-ben nyilvan kicsit, de allt mar meg bennem az utra beszalado kiskutya- kisgyerek miatt, es ha nem bringaznek annyit amennyit, bizonyara elcsaptam volna a bicikliuton, anyuciapuci baromsaga miatt.


vannak seggfej biciklisek, igen, akikkel megkellene etetni a patkofeket, de ez nem azon mulik, hogy mi van a fuleben, bach, sick of it all vagy a varosi, szelesspektrumu, rendszertelen, es egyebirant lobxszoan faraszto zaj...

Gazz 2009.07.27. 21:27:07

Jól érvelsz Kis ember, szerencsére fel tudták fogni a lényeget.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.07.27. 21:29:15

@cinna: szerintem itt azért említi a posztoló a zenehallgatást, mert a bringás nem hallotta a zenétől a figyelmeztető dudát.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2009.07.27. 21:38:17

@Király Rák: így van.

azt autóban ülve is tudjuk, hogy a túlzottan hangos zene nemcsak elvonja a figyelmet, de általa kevesebb (zaj)inger is ér bennünket. azaz lehet, hogy nem halljuk a dudát, egy fékcsikorgást, a megkülönböztető hangjelzést.

a konkrét esetben valszeg a zene is üvöltött a srác fülébe, tehát még kevésbé volt ott lélekben/fejben.

Etniez 2009.07.27. 21:38:51

Én csak egyetlen egy dologra kérném a kerékpárosokat:

ÁLLJANAK MEG A PIROS LÁMPÁNÁL.

Ennyi. A többit leszarom, mert kitudom védeni. De amikor kanyarodok az Örs vezér téren és valahonnan szembejön egy biciklis, akkor meg szoktam ijedni....

Én is két keréken közlekedem (motorozom), ezért megértem, hogy élnek a kis méret előnyeivel, DE NEM MENJETEK ÁT A PIROSON!

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2009.07.27. 21:43:07

@kispista2: az index elsősorban biciklispárti, ha nem vetted volna észre...

state (törölt) 2009.07.27. 21:50:37

@idelle: teljesen egyetértek veled, engem is az egyirányú utcában szembe jövő biciklisek irritálnak, egyre jobban..a többi szabálytalanságaikat még elnézem nekik

Kis ember 2009.07.27. 21:55:11

@Etniez:
O.K. Én pedig egy dologra kérném autós társaimat: ÁLLJANAK MEG A ZEBRÁNÁL!
www.youtube.com/watch?v=zm7jaCpCaNc
Mert ott sokszor nem ijedtség a vége. :(

Etniez 2009.07.27. 22:02:26

@Kis ember: Teljesen jogos.

De kevésbé veszélyes nem megállni a zebrán, mint mondjuk áttekerni az Astóriánál a pirosban.
Sajnos a gyalogosok megszokták, hogy nem lehet lelépni, a keresztbe haladó gépjárművek meg nem.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.07.27. 22:05:17

@Kis ember: Egyetértek. Elvi és gyakorlati szinten is.

Kis ember 2009.07.27. 22:06:11

@Etniez:
Kinek kevésbé veszélyes? A szabálytalankodónak mindenképp.
Ha meg a gyalogosok megszokták, akkor majd megszokják az autósok is. :)

Shopping 2009.07.27. 22:18:30

@kispista2:
Nem azért mert értek hozzá, de...
Te menj orvoshoz.
Pszichológusra gondoltam, mert baj van veled.

nanogyo 2009.07.27. 22:21:08

@Kis ember: Ezt most pontosan hogyan értsük? Azért nem állnak meg a biciklisek a pirosnál, mert az autók nem állnak meg a zebránál?

Funshine 2009.07.27. 22:24:37

Én azt nem értem az 50s nők miért ülnek bringára azon kívül hogy menők és lazák legyenek ? Bocsánat a mai sztori konkrét 2 db 50s nőről szól a többi biztos kressz királnyő ne kövezzetek meg !

Ott az Andrássyn a birigli út de ők azért is a járdán szlalomoztak tömeg ember, babakocsi anyu között és konkrétan majdnem lataroltak a jó húsban lévő némberek, mikor rájuk szóltam, hogy ott a bicójárda meg más is, és kényelmesebb, gyorsabb csak röhögtek. Ha nem vagyok olyan éhes mert mentem haza akkor letépem őket a birigliről. :D

Egyébként a illető sztorijáról annyit már ne haragudjon de naponta kb 4 autót szoktam megesernyőzni :D ráverek az autóra, gyerekesernyővel, hogy zöld van geci ne menj át a lábamon mert a gyalogos majd úgyis megáll ha kedves az élete még a zöldön is. Miért ilyen állati türelmetlen minden autós a saját élete sem fontos neki ?

A szondi utca egy kész katasztrófa naponta vannak balesetek mert a városligettől az oktogonig lehet szakítani és hiába a keresztutcák a nagy fenét állnak meg csak néznek aztán csatt fröccs. Brutális hány balesetet látok itt egy év alatt !!!!

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.07.27. 22:24:45

Én bevallom, bringásként szembemegyek egyirányú utcába bárhol, csakhogy ha jön kocsi, akkor felmegyek a járdára, vagy megállok a parkoló autók között, ha a járdán vannak emberek.

Az a jó a bringában, hogy ha ésszel és előzékenyen (ahol szükség van rá) megy az ember vele, akkor mindenhol elfér, és hamar ott van bárhol.

Azt is bevallom, hogy a piroson is átmegyek ott, ahol balról mellémjöhetnek a kocsik, úgyis egészen kint megyek a jobbszélen, senkinek nem vagyok útban. Ha láthatatlan lennék, akkor sem lennék veszélyben.

Ez egy elv, nekem eddig bejött. Néha én is hibáztam (egyszer ügyetlenségemben fékezésre kényszerítettem a hetes buszt, majdnem elsüllyedtem szégyenemben), de általában sikerült betartani.

Van egy pszichés kényszer-jellegű érzés, amikor ember bringán ül, ami nem akarja a már befektetett lendületet elveszíteni, és inkább szeret veszélyesebb helyzetekbe belemenni, mintsem fékezne. Ezért például én szeretek inkább könnyű fokozatban menni a városban, azzal nem gond a nulláról gyorsulás, és így az a vicces dolog is megy, hogy ha a járdára kényszerülök valahol, és gyalogos is van, akkor a gyalogos saját tempóját felvegyem mögötte, és az első előzési alkalomig kövessem. Egyszer egy szatyros nénit követtem gyökkettővel végig a még ép Kálvin téren, a kiülős vendéglő székeiből elég sokan vigyorogtak a látványon :)

A postban emlegetett bringások egy másik elvet követnek. Ők szerintem azok, akiknek ha lenne elég pénzük, akkor törnék a porschékat meg lambókat közúton.

nanogyo 2009.07.27. 22:29:41

@flugi_: Hát, ne haragudj... Aki inkább választ önként egy veszélyesebb helyzetet, mint egy bármely másikat... Ne is mondj többet!
És majd egyszer miattad fognak lecsukni egy háromgyerekes családapát, aki épp balra nézett, mert egyszerre kétfelé még ő sem tud, miközben te jobbról jöttél teljes öntudattal.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.07.27. 22:37:53

@nanogyo: te miről beszélsz? Szerintem félreértetted az "zért például én szeretek inkább könnyű fokozatban menni" kezdetű mondatot: pont azért szeretek, mert így nincs meg a nehezen befektetett lendületi energia elvesztésének kényelmetlen érzése. Meggyőződésem, hogy a bringás balesetek nagyobbik feléért ez felelős (és gyengébbek kedvéért, mondtam egy módszert, amivel ez az érzés elkerülhető)

Ismétlem: az az elv, hogy nem várom el az autóstól, hogy észrevegyen. Pontosan tudom, hogy mire kell figyelni egy egyirányú utcában, és ennek megfelelően megyek. Például egy rákanyarodós utcánál a másik oldalon fogok menni, kereszteződésnél pedig egyértelmű, hogy odaképzelem a stoptáblát, mert pontosan tudom, hogy bármelyik pillanatban kanyarodhat valaki fékezés nélkül.

Ne nézzél hülyének. Az egy másik klub, például a postban tárgyalt figura.

Kis ember 2009.07.27. 22:40:21

@Funshine:
aki az Andrássy úti bicikliutat tervezte, az teljesen dilettáns volt. Senkinek nem javasolja a kerékpárosközösség, hogy használja, mert borzasztó balesetveszélyes. Én magam is kint megyek ott az úton, az sokkal biztonságosabb. Eddig az egyetlen koccanásos balesetem, mikor kerékpárral voltam, ott történt: egy jobbra bekanyarodó autónak mentem, pedig nekem lett volna elsőbbségem. Nem hibáztatom a sofőrt, mert a parkoló autóktól ott a kerékpáros teljesen láthatatlan. Kb. olyan, mintha az autós útkereszteződésekben egy-egy hatalmas fal takarná el a kilátást.

Kis ember 2009.07.27. 22:41:38

a baleset a kerékpárúton történt, ofkorsz. Azóta nem használom.

Mike36 2009.07.27. 23:03:58

a gyalogosok és a kerékpárosok java fittyet hány a piros jelzésre

nanogyo 2009.07.28. 00:48:11

@flugi_: Bocs, de annak nézlek, aminek akarlak - ez van.

Ha nem tetszik, nem kell írogatni.

A kioktatás helyett meg nyugodtan nézhetsz magadba is és súlyos demagógia helyett gondolkozhatnál. Mondjuk. Bár igaz, az nehezebb.

Te dolgod, ha meg akarsz halni. De ne egy gyanútlan ember által, akinek emiatt álmatlan éjszakái lesznek. És nem csak azok.

Pszichés kényszer... másokat ezért gyógykezelnek. Bocs, ha kényelmetlen érzést okozok neked ezzel és bocs, ha elveszíted a lendületedet. Talán akkor ne ülj bicajra? Hm? Mint megoldás? Akkor nem veszítesz el semmit. Vagy ne nyávogj.

Egyébként meg csúcs, hogy minden kétkerekű azért tesz szemrehányást a többieknek, hogy nem tudnak elsőbbséget adni, nem tudnak picit várni, nem tudnak türelmesek lenni. És eközben fennen hangoztatják, hogy azért ülnek kétkerekűn, mert azzal sokkal GYORSABB közlekedni.

Ennyir erről.

es2300 2009.07.28. 01:07:53

@nanogyo: (hali) az elsobbseget nem azert kerjuk, hogy gyorsabban haladjunk hanem mert ugy van kitalalva a rendszer, hogy az jar - tudod jo adni es jo kapni ;)

btw a postban targyalt srac hulyeseget csinalt, igy van - tessek szepen megteremteni a felteteleket amelyek menten szamon lehet ot kerni, vagy meg lehet tanitani kozlekedni stbstb

(ma kilepett elem az andrassy bajcsy sarkon a bicikliutra egy parocska, en nagyot fekeztem, ok nagyot sikitottak majd megkerdeztuk h mindenki jol van-e es szepen haladtunk tovabb - vagy csinaltam volna belole ugyet? kellett volan uvoltoznom veluk egy sort, hogy haromgyerekes csaladapa, tiz csincsilla buszke tulajdonosa, hosszu evek a racs mogott, miert nincsenek kivilagitva, most akar-e meghalni stb.)

Bret 2009.07.28. 01:26:16

Áááá, baromi egyszerű: a forgalmi vizsgában a következő apró módosítást javaslom: sikeres autós forgalmi vizsga után tessék végigmenni kerékpárral ugyanazon a vizsgaútvonalon. Ez is legyen vizsgakövetelmény. A legtöbb autósnak halvány lila gőze sincs milyen kerékpározni, milyen nyomvonalon halad a bringa és mire kell figyelni.

Én speciel úgy közlekedem bringával, hogy feltételezem, hogy "láthatatlan" vagyok. Azaz, amíg az autós rám nem néz, úgy veszem: nem lát. Ez már többször mentette meg az életem.

A szörnyű, hogy ütköztem úgy autóssal, hogy elsőbbségem volt, azért lassítottam, az autós is lassított, rám nézett, majd bejött elém én meg felkenődtem. Vajon mit nézett?

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2009.07.28. 07:47:58

@Kelbimbókapáló Cincinnatus: erre (ezekre) azért annyira nem vágyom (vágyunk)...

Azhát 2009.07.28. 07:57:14

Bömbölő zenét hallgattok közlekedés közben? Csak nyugodtan. Nézzetek tévét is.

MaCS_70 2009.07.28. 07:59:40

Halihó!

A gond ott van, hogy a szabályok maradéktalan betartásával jelentősen csökkenne a városi úthálózat kapacitása. Van egy elméleti szintje a szabályszegésnek, ami gyakorlatilag veszélytöbblet nélkül jelentősen növeli a közlekedés hatásfokát. A gond csak az, hogy onnantól, hogy szabályt szegünk, az egész már teljesen szubjektív. Mindenki máshol húzza meg azt a vonalat, ami szerinte még megengedhető. Szerintem az álló kocsisorok közt motorral vagy kerékpárral előrecsorogni még biztonságos (25 éve teszem konfliktus nélkül), van, aki szerint az egyirányú forgalommal szembebringázni is rendben van, de jónéhányan a városi 120-as tempóban sem látnak kivetni valót — ha ők vezetnek.
Nagy baj, hogy nálunk nem alakultak ki az általánosan elfogadott normák, amiken a közlekedők közti kooperáció alapulhatna — és sajnos azt kell mondanom, hogy ebben súlyos szerepet játszik a kerékpárosok egy viszonylag széles rétege, a lángelelkű forradalmárok / balhés srácok / vagány futárok csoportja.
Sokat járok a városban, túlnyomó részt robogóval, ráadásul elméleti síkon is van némi fogalmam a közlekedésről és közlekedésbiztonságról — nem is beszélve arról, hogy a munkám során nem kevés közlekedési konfliktussal kell behatóbban foglalkoznom.
Egy kollégám írt idevágó témában nemrégiben egy tanulmányt. Nagyon sok videofelvételt elemeztek és szép számú közlekedővel készítettek interjút, rengeted baleset körülményeit tanulmányozták. A végeredmény sajnos az lett, hogy amíg az autósok főleg figyelmetlenségből okoznak veszélyhelyzetet, a biciklisekre sokkal jellemzőbb egy tudatos, gyakran provokatív szabályszegő szemlélet, amit egy igen sajátos ideológiával támasztanak alá. A sokórányi (talán >100) videofelvétel alapján pedig forgalomban (a parkolási szabálytalanságokat asszem, nem vették figyelembe) több kerékpáros követett el ki nem kényszerített, balesetveszélyes szabálytalanságot, mint autós. Nem a létszámukhoz képest, hanem abszolút értéken!
Ehhez képest viszont a rendőrség ingerküszöbe sokkal magasabb, ha biciklisekről van szó. (Ez saját tapasztalat is.)

Szükség lenne egy igazán jól megszervezett kampányra, ami a közlekedési együttélés szabályaira és fontosságára hívná fel a figyelmet.

Üdv: MaCS

nudlee 2009.07.28. 08:00:33

Én állandóan azt mondom, hogy aki egy tonnás autók mellett kisnacóban bicózik, motorozik, életveszélynek teszi ki magát, aki felelőtlenül csinálja ugyanezt, csak magára vessen. Én nem engednék kerékpárral autók közé senkit. Egyszerűen nem oda valók.

MaCS_70 2009.07.28. 08:05:26

@Bret:

Halihó!

Ugyanez a másik oldalról: legyen biciklire is vizsga! (csak a szemléltetés kedvéért)
Szerinted az a gond, hogy az autósok nem tudnak a kerékpárosok szemével gondolkodni. Elfogadom.
Csakhogy ez fodítva és éppen ennyire igaz. A biciklisták jelentős részének fogalma sincs arról például, hogy egy nagyobb járművel mennyi a fékút, de főleg, hogy egy kivilágítatlan kerékpár milyen irgalmatlanul el tud tűnni a magyar éjszakában.

Üdv: MaCS

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2009.07.28. 08:42:06

A probléma abból ered, hogy sokan, ha úgy érzik bizonyos helyzetekben előnyt élveznek, akkor ez azt jelenti, hogy nekik mindig menniük kell, és ezek az előnyök nem olykor kihasználhatóak, hanem mindig és minden helyzetben járnak és tulajdonképp nekik előjoguk.
Ez a baj a motorosokkal, a biciklistákkal és tulajdonképp bizonyos autósokkal is..

sztrelnyikov 2009.07.28. 08:54:56

Egyszer próbáltam meg MP3-at hallgatni bringázás közben, de 20m után kikapcsoltam. Olyan, mintha fekete alvóálarcban kéne tekerni. A fülemmel nem csak azt lehet detektálni, hogy jön valaki mögöttem, hanem azt is, hogy miféle autós jön mögöttem.

Amúgy az elsőbbségadás kötelező táblát jó volna ha végre az autósok is megtanulnák felismerni. Tudok olyan kereszteződést mutatni, ahol a bringásnak van elsőbbsége és 10-ből 10 autós szarik erre.

Gekko 2009.07.28. 09:01:18

Amikor agyatlan bringással találkozom, mindig arra figyelmeztetem magam, hogy az autóm 2 tonnás, és én is 100 fölött vagyok... ergo, elnézéssel és türelemmel kezelem a kérdést, mert én tényleg NAGY kárt tudnék benne tenni.

Az más kérdés, hogy a rakparton, éjszaka, sötét kapucnisban, LÁMPA NÉLKÜL tekerő srácnak egy kormányelrántós fékezés után adtam egy maflást...

Ha akkor jön szembe valaki... Amúgy jó hely az A38:)

Legutóbb a szigeten egy 1000-t adtam egy srácnak, vegyen a tescoban villogót:)

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.07.28. 09:32:53

@nanogyo:

"Bocs, de annak nézlek, aminek akarlak - ez van."

a hülyeséghez való jogodat nem vitatom.

"Te dolgod, ha meg akarsz halni. "

nem akarok

"Bocs, ha kényelmetlen érzést okozok neked ezzel és bocs, ha elveszíted a lendületedet."

nem okozol

"Egyébként meg csúcs, hogy minden kétkerekű azért tesz szemrehányást a többieknek"

nem tettem

A számba adott állításokat nem mondtam, eszem ágában sincs megvédeni azokat. Szövegértési hiányosságaid miatt feltételezel rólam hülyeségeket. Tanulj meg olvasni.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.07.28. 09:35:44

@Bret:

"Én speciel úgy közlekedem bringával, hogy feltételezem, hogy "láthatatlan" vagyok. Azaz, amíg az autós rám nem néz, úgy veszem: nem lát. Ez már többször mentette meg az életem."

Pontosan.

Kis ember 2009.07.28. 09:46:34

@nudlee:
Én meg nem engednék autót a városba 50-nel. Egyszerűen nem oda valók.
Ez kb. annyira értelmes hozzászólás, mint a tied.
Ráadásul te alapból úgy gondolod, az autónak van inkább helye a városban. Nem.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2009.07.28. 09:56:12

@sztrelnyikov: a 10-ből tizet kicsit túlzásnak tartom, de elhiszem.

ugyanakkor azok felelőssége sem elhanyagolható, akik az utakat, bicikliutakat tervezik, alakítják ki.

ha például a pesti alsó rakpartól jössz fel a felsőre a Szent István parknál, a kerékpárút úgy keresztezi az utat, hogy ha a kerékpárút előtt állsz meg, nem látsz semmit a keresztirányú forgalomból, ha meg látni akarsz, akkor muszáj keresztben állnod a bicikliúton. és mivel a keresztirányú forglaom viszonylag nagy, elég gyakori,hogy keresztezed a kerékpáros forgalmat. amiért sok biciklis mérges. én viszont a tervezőkre haragszom ilyenkor!!!
süti beállítások módosítása